zondag 14 oktober 2012

Over strand en koude douches

Het is alweer even geleden sinds mijn laatste bericht, hoog tijd voor een nieuwe dus.

We zijn deze week weer een paar keer naar het strand geweest, waar het nog steeds goed vertoeven is. Woensdag hebben we voor de verandering een ander stukje strand geprobeerd, wat ons een stuk beter beviel. Properder zand, helderder water, en torenhoge golven. We waren allebei onze camera vergeten dus we hebben er geen bewijzen van, maar de golven kwamen minstens een meter hoog!

Valerie kreeg donderdag bezoek van haar nicht en een vriendin voor een paar dagen, en die wouden we ook wel mee naar het strand nemen. Vrijdag dus weer de bus op, en naar het strand. Helaas stond er deze keer best veel wind, waardoor het al snel frisjes werd (naar Spaanse maatstaven dan, natuurlijk :p). Toen we daarvan thuiskwamen, wachtte ons nog een koude douche. Letterlijk. De gas is op, waardoor we geen warm water hebben... En natuurlijk hadden we ook ongelooflijk veel geluk met de dag waarop we zonder gas vielen: het was Dia de la Hispanidad, een nationale verlofdag. Geen levering dus. De dag erop was zaterdag. We hadden nog gehoopt dat ze op zaterdag zouden werken, maar helaas. Geen levering. Vandaag is zondag, en als ze op zaterdag al niet leveren, kunnen we ervan uitgaan dat het vandaag hetzelfde is: geen levering.

3 dagen zonder gas dus, wat hebben we daaruit geleerd?
1. IJskoude douches zijn absoluut niet aangenaam, maar ze gaan wel een stuk sneller.
2. Afwassen en schoonmaken gaat toch beter met warm water.
3. We moeten meer koken, want ik merk niet overdreven veel verschil met toen het gasfornuis nog wel werkte...


Hier in Spanje heerst blijkbaar toch echt een andere mentaliteit. Kleine kinderen worden hier blijkbaar beschouwd als barbiepoppen; baby's van nog geen jaar oud met oorbellen, kindjes van amper 1 à 2 jaar volgehangen met juwelen... Het blijft een raar zicht.

Er zijn natuurlijk ook goede dingen aan hun mentaliteit. Zoals gezegd, zijn ze altijd bereid om je te helpen. De weg wijzen, de werking van het postkantoor uitleggen, allemaal geen probleem.

En het openbaar vervoer hier, daar kunnen ze in België nog wat van leren. De bussen rijden hier allemaal redelijk op tijd, wat op zich al een enorm voordeel is ten opzichte van De Lijn, maar de dienstverlening is ook een stuk beter. Een voorbeeld: We stonden te wachten om op een bus te stappen, maar die bus bleek kapot te zijn. De chauffeur vroeg om een vervangbus, en bood uitgebreid zijn excuses aan. Binnen de 5 minuten stond er een nieuwe bus, met de mededeling 'bedankt voor het wachten, en sorry voor het ongemak.' Zie je het bij De Lijn al gebeuren?

Ik heb het hier dus best naar mijn zin, al zal ik toch ook wel blij zijn als ik op 24 december weer voet op Belgische bodem kan zetten.

En nu ga ik nog wat werken aan mijn opdracht voor school, want dat is nog een ander verschil met België: veel meer huiswerk :s.


Hasta luego!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten